Verzameling creatieve lessen om leerlingen thuis te laten doen

Het onderwijs werkt met man en macht aan het inrichten van thuisonderwijs nu alle scholen dicht zijn door het Coronavirus. Leerlingen worden verwezen naar allerlei websites waar ze rekenen, taal en andere lessen kunnen oefenen. Maar hoe stimuleer je ook bij thuisonderwijs de creativiteit van kinderen en jongeren? Welke opdrachten kun je kinderen geven? En hoe houd je het onderwijs leuk voor kinderen en jongeren? Hieronder verzamelt KunstLoc lesmateriaal waarmee je creativiteit bij kinderen en jongeren kunt stimuleren. Het zijn met name theater-, dans- en muzieklessen die de kinderen zelfstandig thuis kunnen doen.

Spring!

beeldende opdracht voor groep 1 t/m 8

Laat lekker je fantasie gaan bij deze super leuke opdracht van Marika Taborsky! Voor alle groepen. Voorlezen van de opdracht duurt ongeveer 1 minuut. Grotere kinderen kunnen het natuurlijk zelf lezen.

“Het gat” van Anish Kapoor is te zien in museum de Pont in Tilburg. Misschien leuk om ooit in het echt te gaan bekijken! (want: is het wel een gat?)

Klik op de foto om de opdracht te openen

Verhalen in coronatijd

De deur gaat open. We stappen de drempel over en we staan op de stoep, klaar om erop uit te gaan. In de periode maart tot mei zaten we vooral binnen, achter onze voordeur. Dat was nieuw, anders, fijn, saai, gezellig, leerzaam, het was rustig, een beetje druk, verwarrend….

We hebben allemaal een andere ervaring, een ander gevoel én een ander verhaal. Naar die verhalen gaan we met dit werkpakket op zoek. We zijn benieuwd, nieuwsgierig en geïnteresseerd. In onze ontmoetingen reflecteren we op dat wat we deden, dachten en hoopten toen de voordeur dicht was. Zo leren we met en van elkaar over hoe we samen verder kunnen gaan.

 

Voor elke bouw is er een pakket!