September 2015
De school heeft vervolgens hun vraag als volgt geformuleerd:
Zowel cultuuronderwijs als de zaakvakken daagt kinderen uit om een onderzoekende houding te ontwikkelen.Een onderzoekende houding heb je nodig in deze tijd, waarin het steeds belangrijker wordt dat je kennis kunt combineren, kunt samenwerken en oplossingen voor nieuwe problemen kunt vinden.
– Hoe kunnen leerkrachten bij kinderen het onderzoekend leren stimuleren en motiveren.
– Wat vraagt dat van de leerkracht.
– Laat het ons (leerkrachten) ervaren.
-Het geleerde moet praktijk gericht zijn, zodat het meteen uit te voeren is in de klas tijdens cultuur onderwijs en de zaakvakken.
De Vijfhoeven zoekt nadrukkelijk de link met zaakvakken. In hun ideale situatie hebben de kinderen ’s ochtends taal- en rekenlessen, en is er ’s middags thematisch onderwijs waarin zaak- en cultuurvakken verweven zijn, en waarbij de leerlingen zelf actief aan het onderzoeken zijn.
Inmiddels staat er na een workshop van Buro Co een mooie interactieve wand in de docentenkamer die door het hel team gevuld kan worden met mooie voorbeelden, inspirerende boeken etc.