Hou vast

save-the-date-7-november-concept

Studiemiddag voor ICC-ers, directie en cultuurwerkgroepen Midden-Brabant

7 november, van 14.00 u tot 17.30 u, Podium Bloos Breda

Hou vast voor  goed cultuuronderwijs

Cultuurcoördinatoren van de gemeenten Heusden, Waalwijk, Woudrichem, Werkendam, Dongen, Oosterhout, Loon op zand, Etten Leur en Geertruidenberg organiseren samen een inspirerende praktijkgerichte studiemiddag om handvatten te verstevigen of te vergaren voor goed cultuuronderwijs.

Na de plenaire opening zijn er twee workshoprondes. Je kunt kiezen uit:

 

W O R K S H O P S

KIJKEN naar theater en dans met je klas 
Erica van de Kerkhof en Luydgarde Rijnen – Theater Artemis & deStilte
Een voorstelling bezoeken met je klas is een bijzonder onderdeel van het schooljaar. Het is spannend, inspirerend, prikkelend, een beetje eng of verrassend, het zet je aan het denken en voelen, het zet je (letterlijk of figuurlijk) in beweging. In deze korte workshop gaan we actief (ja, zelf de vloer op!) aan de slag met de belangrijkste kijkvragen: Wat heb je gezien? Wat betekende dat voor jou? En we zoeken naar de koppeling daartussen.
Broekzakmuseum
Erfgoed Brabant
Van keukenla tot rommelzolder: erfgoed is overal! Maar wat is het eigenlijk? En waar vind je het op school? Hoe geef je erfgoed een plaats in je klas en hoe verbind je verschillende leergebieden daarmee? In de workshop werken we vanuit drie vermogens: reflecterend, creërend en onderzoekend. Welk gedrag kun je daarvan terugzien bij je leerlingen als ze met erfgoed bezig zijn? In deze workshop werk je met concrete werkvormen, die je meteen kunt toepassen in je lessen.
Beeldgedichten 
Inge van Wijgerden – Schrijffun
Een korte prikkelende workshop waarin je speelt met taal en beeld. Hoe kunnen beeld en taal kunnen samenwerken. Woorden vormen een beeld. Een beeld vormt woorden. Maar wat jij ziet of denkt, is dat ook het perspectief van een ander?
Het proces van kijken, denken en (om)schrijven is een inspirerende ervaring. Verras jezelf met mooie woorden, vreemde combinaties en experimenteer hoe beeld en taal nu echt (samen)werkt.
Reflecteren en Leren 
Monique Fischer – MFConsulting
Reflecteren heeft tot doel om kinderen bewust te maken van het eigen (creatieve) leerproces en daardoor nieuwe inzichten op te doen. Reflecteren vergroot ook de uitdrukkingsvaardigheden en door inzichten te delen met elkaar draagt het bij aan analytisch en empathisch vermogen. In de verschillende fases van een les kan reflectie bijdragen aan het leerproces, maar hoe doe je dat in een entree of tijdens de verkenning. Is het echt nodig, en waarom? En wat is eigenlijk het verschil tussen reflectie en evaluatie? Monique Fischer is trainer, coach & filosoof en specialist in het begeleiden van schoolteams om filosoferen en reflecteren met kinderen in te zetten als instrument in het onderwijs. Deze workshop is een combinatie van inspiratie, inzicht en zelf doen.
Visible Thinking
Joke Backx – Design Museum Den Bosch
Kunst kijken en praten over kunst maakt nieuwsgierig en prikkelt de verbeelding. Kijken naar kunst met kinderen lijkt echter veel leerkrachten best moeilijk. Misschien omdat je zelf niet zo veel over kunst weet. Thinking Routines bieden handvatten om laagdrempelig met leerlingen naar kunst te kijken en over kunst te praten. Voorkennis van de kunstwerken is niet nodig. Wel vereist is een open en nieuwsgierige houding. De Thinking Routines komen uit de methode Visible Thinking. Met deze methode ga je waarnemen, fantaseren en antwoorden zoeken op vragen door het inzetten van een aantal routines; eenvoudige oefeningen/denkstappen. Tijdens de workshops ga je zelf een paar routines ervaren die je zelf kunt toepassen in de klas.
Creativiteit, kun je dat afdwingen?   
Karin Kotte – Karin Kotte Kunsteducatie
Je kent het wel, een vensterbank vol met dezelfde beeldende werkjes. Vaak is er op scholen een intentie om de kunstvakken creatiever aan te pakken maar ontbreekt het inzicht en de vaardigheid hoe! Het is dan een zoektocht naar de hoeveelheid inbreng die je het kind geeft. Teveel inbreng lijkt de creativiteit te bevorderen maar kan zorgen voor oppervlakkige resultaten. Het andere uiterste: een aangegeven product zo goed mogelijk uitvoeren of oefenen, heeft ook het risico dat de creativiteitsontwikkeling stagneert. Waar zit het evenwicht tussen sturing van de docent en de inbreng van de leerling? En wanneer heeft een creatief proces kwaliteit?
Spelen met muziek
Suzan Lutke – Lutke Linkt
Muziek troost, verbindt, stimuleert, ontroert en herinnert ons aan andere tijden dan het nu. Weinig mensen kunnen zonder muziek. Tegelijkertijd geeft muziekles veel mensen visioenen van angstzweet. ‘Ik kan niet zingen! Ik kan niet eens in de maat spelen! Ik ben hartstikke toondoof!’ Muziek troost wellicht wel, maar muziekles doet vaak heel wat anders met mensen. In deze workshop laat Suzan leerkrachten ervaren hoe het is om muziek te maken vanuit wat we allemaal meenemen aan muzikaal basismateriaal. Door samen te doen, lol te beleven en erop te reflecteren. Dáár begint het. De ruimte hebben om te ‘spelen met muziek’ in plaats van ‘muziek te spelen’.
I N S C H R I J V E N
via deze link kun je je inschrijven en je workshop voorkeuren doorgeven